Sunday 21 May 2017

WHY IRELAND?

Sain vihdoin aikaiseksi kirjoittaa tän postauksen, jossa siis aion käsitellä mun tulevaa vaihtovuotta, siihen liittyviä odotuksia ja mitä tähän mennessä on tapahtunut. Nyt toivon vaan, ettei tämä ole tosi sekava ja etten toistele samoja asioita kovin moneen kertaan :D

Mikä sai sut harkitsemaan vaihto-oppilasvuotta?
Kumpikin mun vanhemmista ovat olleet vaihdossa Yhdysvalloissa, isä tosin oli kesän ja äiti vuoden. Oon aina ollut kiinnostunut eri kulttuureista ja halunnut matkustella. Myös meidän koulussa on ollut vaihto-oppilaita ja siitä sitten se halu lähteää iskostui lopullisesti mun päähän.

Miten vanhempasi suhtautuivat asiaan/Pitikö heitä suostutella?
En koe, että mun olisi mitenkään erityisemmin pitänyt suostutella. He ovat kumpikin kokeneet sen itse joten uskon, että he tavallaan ymmärsivät, miten kasvattava kokemus se voisi olla. Uskon, että he suhtautuvat asiaan tietenkin tietyllä haikeudella - luulisi nyt jokaisella tulevan 9kk poissaolon aikana ikävä -, mutta kumpikin tukee mua ainakin oman käsitykseni mukaan täysin.

Järjestön valinta
Otin itse selvää eri järjestöistä, mutta lopuksi mulla oli kaksi järjestöä, joiden väliltä valittiin mun vanhempien kanssa. Äiti oli aikoinaan vaihdossa YFU:n kautta, joten se oli toinen vaihtoehto. Toisena oli AFS. Kävin kummankin järjestön haastattelussa alkukeväällä 2016. Siihen aikaan olin varma, että aion lähteä Kanadaan, joko AFS:n kautta ranskankieliseen tai YFU:n kautta englanninkieliseen. Valitsin lopulta AFS:n, koska YFU:lla ei ollut enää paikkoja Kanadaan.

Kohdemaa
Mun piti siis ensin lähteä Kanadaan. AFS:n haastattelun jälkeen sain lapun, johon piti täyttää lopullinen maavalinta. Silloin aloin tosissani miettimään haluanko sittenkään lähteä Kanadaan puhumaan ranskaa lukuvuoden ajaksi. Aloin vähän epäröimään ja päätin harkita myös muita maita, mielellään englanninkielisiä. En halunnut lähteä Yhdysvaltoihin, joten Irlanti tuntui vain eniten omalta.

Koska hait vaihtoon?
Hain tammikuussa 2016 eli melkein 1,5 vuotta sitten.

Miten kaverisi suhtautuivat kuullessaan vaihtovuodestasi?
No siis mun kaverit ei ainakaan näyttänyt että niitä olisi mitenkään haitannut, oli lähinnä iloisia mun puolesta. Eihän ne hyvät kaverit katoa vaikka 9kk olisikin poissa.

Mitä uskot jääväsi kaipaamaan eniten Suomesta? 
No just kavereita, luontoa, perhettä ja Fazerin suklaata. Nää huomaa paremmin varmaan sitten kun on siellä itse kohdemaassa ja huomaa myöskin ne asiat, jotka on niin arkisia ettei niitä äkkiseltään tajua.

Koska olet lähdössä?
Mulla on nyt siis tiedossa vaan alustavat lähtöpäivät, 24.8-27.8.2017.

Apua tästä tuli tosi lyhyt, en nyt keksi enää oikein muuta kirjoitettavaa. Jos jollain kuitenkin jäi kysymyksiä niin aina voi kysyä vaikka kommenteissa. Kiitos kun luitte ja toivottavasti tykkäsitte tästä postauksesta!

2 comments:

  1. Minnepäin Irlantia olet menossa? Itse olin viime syksyn (2016) Irlannissa vaihdossa (Corkissa). Mielelläni jos jotain mieltä askarruttavia kysymyksiä tulee niin voin hyvin vastata!

    Oho näköjään ootkin vasta 15 eli oot menossa varmaan lukiosta vaihtoon? Korjaa jos olen väärässä. Itsehän olin korkeakoulun kautta eli varmasti eri asia. No kuitenkin apuni on käytettävissä sekä blogissani on postauksia Irlannin ajalta jos kiinnostaa (:

    http://kristiinaino.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. En oo saanu vielä sijoitustietoja, joten en oo vielä varma. Cork vaikuttaa tosi kivalta, oon kuullu et siellä se aksentti on tosi hankala mutta siihenkin varmaan tottuu myös.

      Olisin nyt mennyt lukion ykköselle, eli siis lähden vaihtoon ysiluokan jälkeen :) Kiitos kommentista, käyn kurkkaamassa sun blogin!

      Delete