Wednesday 9 August 2017

EXPECTATIONS

Lähtöön on 17 päivää ja suurimmalla osalla mun kavereista alkaa tänään koulut. Ajetaan tänään mökiltä kotiin ja ens viikonloppu on mun tokavika kokonainen viikonloppu Suomessa.

Käytiin eilen tosiaan Powerparkissa ja siellä onnistuin rikkomaan mun puhelimen, kun pudotin sen veteen :D Nyt pitää sitten jonkun aikaa odotella, ennenku saadaan hankittua uusi. Nyt oon sen ajan, mitä olisin istunut kännykällä, tehnyt muita juttuja mikä on ehkä ihan hyväkin. Mun jalkakin on paremmassa kunnossa ja pystyn kävelemään sillä ihan hyvin, kunhan en juoksemaan ala.

Mutta nyt tämän postauksen ideaan. Ajattelin siis kirjottaa tähän odotuksia, mitä mulla on Irlannista, vaihto-oppilaana olemisesta, lähdöstä ja mun elämästä siellä. Tiedän, että odotusten luominen on huono juttu, koska suurin osa asioista ei mene niiden mukaan, mutta suuntaan sinne kuitenkin avoimin mielin ja parin kuukauden päästä kirjottelen sitten, miten hyvin mun arvelut meni oikein.

- Lähtö on tosi vaikea, mutta oon samaan aikaan innoissani. Koneen vaihto sujuu Heathrowlla hyvin, vaikka jännittäisinkin sitä paljon.
- Tuun hyvin toimeen mun perheen kanssa, vaikka alku olisikin ollut aika kiusallinen.
- Vietän ulkona paljon enemmän aikaa, ja muutenkin olen aktiivisempi vapaa-ajalla.
- Englanti alkaa jo sujumaan, ja saan ihan hyvin selvää irlantilaisten aksentista ja paikallisesta murteesta.
- Koulu sujuu ihan hyvin, tosin se vaatii enemmän työtä kuin Suomessa ja säännöt on tiukempia.
- Oon kyllästynyt koulupukuun, vaikka se alussa tuntuukin tosi siistiltä jutulta.
- Tyttökoulussa olo on aluksi outoa, mutta olen tottunut siihen ja saanut ehkä kavereitakin...
- ... mutta paikallisiin tutustuminen on vaikeampaa kuin vaihto-oppilaisiin, ja siksi mulla on enemmän vaihtareita kavereina kuin paikallisia.
- Irlantilaisten uskonnollisuus näkyy arjessa ainakin jossain määrin, mutta oon tottunut siihen jo enkä juurikaan kiinnitä siihen enää kummemmin huomiota.
- Tuun mokailemaan kielen kanssa ja tulemaan väärinymmärretyksi, mutta virheiden myötä opin enemmän nauramaan niille ja itselleni kuin häpeämään niitä.
- Vieraille ihmisille puhuminen on helpompaa ja siihen on pienempi kynnys kuin Suomessa. Mulle on toivottavasti kehittynyt myös jonkunlaiset small talk-taidot.
- Irlantilaiset syö paljon perunoita ja juo teetä, ja myös mun oma teenjuonti lisääntyy.
- Mulle tulee koti-ikävä ja kaipaan Suomesta moniakin juttuja. Arvostan Suomea ja omaa suomalaisuuttani eri tavalla kuin ennen vaihtoon lähtöä.
- Sää on tosi sateinen ja tuulinen.
- Osaan hoitaa asioitani itse ja itsenäistyn muutenkin.
- Rakastun Ennisiin ja Irlantiin ja siihen, miten vihreää siellä on.

Siinä nyt muutamia odotuksia, mitä mulle tuli näin äkkiseltään mieleen. Kiitos kun luit tämän postauksen ja toivottavasti tykkäsit!

No comments:

Post a Comment